Saturday 20 August 2016

LALUAN PENDIDIKAN AGAMA










Pendidikan Islam merupakan salah satu komponen penting dalam sistem pendidikan kebangsaan dan menjadi mata pelajaran teras dalam Kurikulum Kebangsaan. Kerajaan sangat komited dalam meningkatkan pendidikan agama Islam di Malaysia. Pada masa ini, terdapat lebih 90,000 murid berdaftar di sekolah agama awam yang terdiri daripada Sekolah Agama Kerajaan di bawah kawalan Kerajaan, Sekolah Agama Negeri (SAN) di bawah kawalan pihak berkuasa agama negeri dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di bawah kawal selia Kerajaan dan pihak berkuasa agama negeri atau lembaga pengelola sekolah. Semua Sekolah Agama Kerajaan melaksanakan kurikulum kebangsaan, manakala SAN dan SABK melaksanakan kurikulum ini dan kurikulum kebangsaan. Di samping itu, terdapat kira-kira 350 buah sekolah agama swasta di seluruh Malaysia yang mendaftar. Sekolah agama swasta boleh memilih sama ada melaksanakan kurikulum kebangsaan atau tidak. Kebanyakan sekolah agama swasta (sekolah agama rakyat dan sekolah agama persendirian) terletak di luar bandar dan kekurangan sumber.

       Permintaan ibu bapa untuk menghantar anak ke sekolah agama sangat memberangsangkan. Bagi menampung permintaan tersebut, Kerajaan telah memperkenalkan program pendaftaran Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) serta mewujudkan Kelas Aliran Agama (KAA) di sekolah menengah kebangsaan. Sehingga kini, manakala sekolah yang melaksanakan KAA berjumlah 547 sekolah.


Murid Sekolah Agama Rakyat



1 comments:

  1. nano titanium by babyliss pro - TITanium Sports
    A simple and efficient way to titanium fitness increase the efficiency of ti89 titanium calculator ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP urban titanium metallic ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP ATP babyliss pro nano titanium hair dryer ATP mens titanium braclets ATP

    ReplyDelete

 

PENGAJIAN MALAYSIA Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang